Budujemy sklep: od "do koszyka" do koszyka ;-)
Parę dni temu jeden z czytelników zadał mi ciekawe pytanie. W swoim sklepie był na etapie tworzenia koszyka i zastanawiał się jaką akcję powinien wykonać sklep po włożeniu towaru do koszyka (poprzez kliknięcie na przycisk "do koszyka").
Wyjść jest kilka:
-
Po włożeniu towaru do koszyka wyświetla się ponownie strona produktu włożonego do koszyka - moim zdaniem rozwiązanie zupełnie chybione, po co kupujący ma wracać ponownie na stronę produktu, który już dodał i z którego opisem już się zapoznał?
-
Przejście bezpośrednio do koszyka - w Polsce ciągle chyba najpopularniejsze rozwiązanie, ale również w mojej opinii nie zbyt dobre. Niepotrzebnie zachęca już do przejścia "do kasy", często link "kontynuuje zakupy" jest niewidoczny i niczym nie wyróżnia się od reszty.
-
Przejście na stronę zachęcającą do kupna podobnych produktów oraz namiastką koszyka - rozwiązanie chyba najlepsze, coraz powszechniejsze na zachodzie. Po włożeniu towaru do koszyka ładuje się strona, która promuje produkty pokrewne (często na zasadzie "klienci, którzy kupili x kupili y), ale również udostępnia uproszczoną wersję koszyka. Takie rozwiązanie jest bardzo dobre, dlatego że zachęca do zamówienia kolejnych produktów, a zarazem nie oddala klienta od tych już zamówionych.
Jak to wygląda w praktyce?
W Polsce bardzo ładnie robi to sklep Redmachine.pl:
Koszyk (a właściwie torba) jest widoczna, dokładnie informuje co się zamówiło za jaką kwotę (dodany jest koszt wysyłki). Oprócz tego można zmienić zawartość torby i łatwo przejść do kasy. Obok tego uproszczonego koszyka znajdują się produkty, które powinny zainteresować mnie jako kupującego. Co więcej, na każdej podstronie sklepu znajduje się link do koszyka w pełnej wersji.
Z kolei księgarnia Barnes and Noble więcej miejsca przeznacza na koszyk:
Link do pełnego koszyka. Dokładny opis zamówionego produktu, a także produkty pokrewne.
Bardzo podobnie działa to w Amazon.com:
Tutaj lista produktów pokrewnych jest bardzo długa (na tym screenie jest tylko niewielka część tego, co Amazon proponuje). Reszta bardzo podobna do poprzedników.
Jakie wnioski z tych trzech przykładów?
- Koszyk zawsze znajduje się po prawej stronie.
- Przy produktach zawsze znajduje się przycisk "dodaj do koszyka" ("add to cart").
- W każdym z tych przykładów znajduje się link do zamówienia.
- Oprócz tego w tych sklepach na każdej podstronie znajduje się ikonka/link do normalnego koszyka.
"Tekst pochodzi z
ecommerce.blox.pl - znajdziesz tam wiele innych informacji o tym jak budować skuteczny sklep internetowy, jak go promować. E-commerce w Polsce i za granicą."