Sprawdzamy jak działa konkurencja
Minusem (a może plusem?) sprzedaży przez internet jest to, że trudno na pierwszy rzut oka ocenić z kim mamy do czynienia. Odwiedzając pierwszy raz dany sklep możemy tylko domniemywać, że dany sklep jest dobry lub zły. Często samemu przyłapuje się na tym, gdy oceniam negatywnie dany sklep (chociażby na podstawie brzydkiego wyglądu), a potem okazuje się, że ma on całkiem niezłą sprzedaż.
Jak zatem ocenić konkurencję? Jak znaleźć ich słabe strony?
Najlepszym sposobem jest przekonać się na własnej skórze jak działa nasz konkurent. To wiele wiarygodniejsze, niż informacje w prasie, czy nawet opinie innych internautów, którzy często nie piszą o szczegółach (a diabeł tkwi w szczegółach).
Kilka rad:
- zadajmy pytanie odnośnie produktu, sprawdźmy, kto udzieli nam odpowiedzi i czy będzie ona kompetentna, poprośmy o pomoc np. w doborze towaru,
- dokonajmy zakupu, sprawdźmy, czy sklep informuje o etapach realizacji zamówienia, czy informuje o tym, że wysłał towar, sprawdźmy czy rzeczywisty czas wysyłki zgadza się z tym, co zapowiada sklep,
- sprawdźmy jak zapakowana będzie przesyłka,
- warto wiedzieć jak sklep radzi sobie w sytuacji, kiedy do skomplementowania zamówienia brakuje mu np. 1 produktu,
- zobaczmy czy sklep dodaje jakieś gratsy, miłe upominki, kartki okolicznościowe.
To wszystko pozwoli znaleźć nam negatywne strony naszej konkurencji. Kolejna sprawa to wykorzystanie tej wiedzy. Przykładowo - sama wiedza o słabym zabezpieczeniu przesyłki przez dany sklep nic nam jeszcze nie da. Ale jeśli sami zrobimy to lepiej i
powiemy o tym kupującym (np. na przykładzie fotografii) mamy szansę na to, aby przechwycić klientów niezadowolonych z zapakowania przesyłki w tamtym sklepie. Tak powinniśmy robić z każdym niedociągnięciem konkurencji.
Warto śledzić też opinie (zarówno pozytywne, jak i negatywne) o innych sklepach. Tutaj pomocne będą zwłaszcza grupy dyskusyjne. Dowiesz się wtedy, czego oczekują internauci.
"Tekst pochodzi z
ecommerce.blox.pl - znajdziesz tam wiele innych informacji o tym jak budować skuteczny sklep internetowy, jak go promować. E-commerce w Polsce i za granicą."