Kobiety, mężczyźni, a e-commerce
Kilka miesięcy temu w notce Handlowanie w sieci - raport o rynku e-commerce o kobietach i mężczyznach kupujących w sieci (na podstawie badania Money.pl) napisałem:
"Wśród przebadanych osób zakupy przez internet w Polsce w prawie 73% dokonują mężczyźni. W USA też przeważają mężczyźni, ale stosunek dokonywania zakupów do kobiet wynosi tam tylko 52% do 48%. Wniosek: w najbliższych latach, w Polsce zwiększy się ilość kobiet dokonujących zakupy przez sieć. [...] Oczywiście zakładając, że polski rynek będzie się zbliżał do zachodniego (a wszystko na to wskazuje)."
Warto zatem zastanowić się jak podczas kupowania w sieci zachowują się mężczyźni, a jak kobiety. Na to pytanie starała się odpowiedź firma Resource Interactive. Sprawozdanie z tego badania znajdziemy w artykule "Men, Women, and E-Commerce". Okazuje się, że można wyróżnić pewne dość istotne i ciekawe różnice w tym aspekcie.
Portret mężczyzny kupującego w sieci
Zdaniem autorów tego badania mężczyzna kupujący w sieci szuka tylko tego co zamierzył. Nie zbacza zatem z obranego wcześniej założenia - jeżeli postanowił szukać fotela prawdopodobnie nie zainteresują go kanapy. Wchodząc na kolejne strony produktów w sklepach internetowych będzie starał się dowiedzieć jak najwięcej o danym towarze, dokładnie zapozna się z wszystkimi dostępnymi informacjami o produkcie, będzie starał się znaleźć recenzje o danym produkcie, przeszuka wyszukiwarki, serwisy porównujące ceny, będzie "skakał" po różnych stronach. Wszystko to zrobi, aby dokonać przemyślanego i trafnego wyboru. Kupowanie w sieci może traktować jako pewnego rodzaju zabawę, grę. Lubi kupować w sieci, bo ma wtedy większą pewność ile zapłaci, wie więcej o kupowanych towarach, no i nie musi stawiać samochodu na zatłoczonych parkingach czy czekać w kolejkach do kasy.
Portret kobiety kupującej w sieci
Kobieta postanawiając dokonać jakiegoś konkretnego zakupu w sieci, w odróżnieniu od mężczyzny, nie ogranicza się tylko i wyłącznie do tego towaru. Może się zdarzyć, że nagle zainteresuje ją coś zupełnie innego i kupi coś czego wcale nie zamierzała. Pomimo tego taka kobieta nie zapomni o tym, że chciała początkowo kupić coś innego i być może za jakiś czas dokona takiego zakupu. Wędrując po sklepie internetowym i kolejnych stronach produktu nie zapoznaje się z informacjami tam zawartymi tak dokładnie jak mężczyzna. Sprawdzi je tylko pobieżnie i być może zainteresuje się produktami podobnymi z tej samej kategorii. To zachowania można porównać do przyglądania się tradycyjnej witrynie, wystawie sklepowej.
Wskazówki dla sprzedawców
Oczywiście tego badania nie można w żadnym razie generalizować na zasadzie "OK, kobiety kupują tak, a mężczyźni tak". Oba portrety mogę się ze sobą zlewać czy czasem rozmijać. Mimo tego warto zastanowić się w jaki sposób wykorzystać takie dane na własnym podwórku.
Kilka wskazówek:
- dajmy kobietom możliwość szybkiego przejścia do ostatnio oglądanych przedmiotów podczas tej samej wizyty czy też podczas kolejnych odwiedzin w sklepie internetowym,
- dla mężczyzn z kolei przygotujmy możliwie dużo informacji o samych produktach, im dłużej przykujemy ich uwagę w naszym sklepie, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że poszukując informacji o danym towarze trafią do naszej konkurencji,
- w przypadku kobiet szczególnie ważne staje się przygotowanie zestawienia produktów podobnych, z tej samej kategorii czy tego samego typu,
- na co wskazują autorzy badania warto wyposażyć sklepowy koszyk (lub też przechowalnię) w takie funkcje jak możliwość komentowania odpowiednich pozycji poprzez dodawanie uwag, adnotacji - to dla kobiet, czy też możliwość porównywania znajdujących się tam towarów - to dla mężczyzn.
Jak pogodzić te zachowania w sklepie internetowym skierowanym dla obu płci?
O ile w przypadku sklepu internetowego skierowanego głównie do jednej płci np. sklep z cygarami czy sklep z akcesoriami dla matek nie ma dużego problemu. Tutaj powinniśmy się nastawić na daną płeć oczywiście pamiętając, że będzie nas też odwiedzać (w znacznie mniejszym stopniu) druga. Co jednak zrobić w przypadku kiedy sklep internetowy nie jest nastawiony na jedną płeć, a ze swoją ofertą wychodzi zarówno do kobiet, jak i mężczyzn? Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa. Trzeba bowiem znaleźć, jak to bywa w takich sytuacjach, złoty środek - pogodzić zarówno potrzeby mężczyzn, jak i kobiet. Warto wziąć pod uwagę również to, że zgodnie z zaprezentowanymi na początku tej notki danymi w kupowaniu w polskiej sieci ciągle dość mocno przeważają mężczyźni.
Więcej informacji w artykule "
Men, Women, and E-Commerce".
"Tekst pochodzi z
ecommerce.blox.pl - znajdziesz tam wiele innych informacji o tym jak budować skuteczny sklep internetowy, jak go promować. E-commerce w Polsce i za granicą."